19 januari 2007

Fritid eller fri tid?

Under en föreläsning diskuterades ämnet fritid och fri tid, och huruvida det i dagens samhälle är att inte göra någonting.

Vad är det för skillnad på fritid och fri tid, är det den fria tiden vi planerar in saker på eller är det på våran fritid vi gör saker, är det egentligen någon skillnad på dem? Jag vill mena att skillnaden på fritid och fri tid är att det är när man lagt in nått att göra på den fria tiden som gör fritid. Fritiden är den tid av den fria tiden som man har planerat. Fritiden är då man väljer att göra saker så som att sporta, för då är tiden inte fri, då gör man något på den. Men hur definerar man då den fria tiden, en tid då man inte gör något?. Är det tid då man ligger och tittar upp i taket och filosoferar kring livet? Är det då man läser en god bok och bara försvinner in i en liten drömvärd?

Min fria tid spenderas mycket framför datorn, där jag dagdrömmer om allt och inget, läser om politik och inredning, skriver mail och pratar med kompisar på msn. Det roliga är att på min fria tid så läser jag även böcker som egentligen borde höra till den tid som spenderas åt att studera. Men jag läser dem för eget intresse också.

Nu ska jag öva mig på att borsta tänderna utan att tänka på något annat än att just borsta tänderna. Svårare än man kan tro, testa :D

Inga kommentarer: