6 februari 2007

Dessa tanter...

... många äldre klagar på att ungdomar idag inte visar någon respekt. Idag var jag med om någonting som jag varit med om flera gånger tidigare. En anledning till att man tappar respekten för de äldre. Och det är just det att de förväntar sig att alla bara ska vika sig för dem.


Jag skulle kliva på bussen på smedjegatan idag, det var närmare -20 ute. Jag hade händerna fulla med påsar, matkassar, skolpapper, bankpapper och diverse annat. När jag är nästan framme vid dörren, kommer det en dam på ca 65 och blänger på mig. Jag ler lite rädd tillbaka och funderar på om jag gjort nått dumt. Hon ställer sig bakom mig i kön.

Två millisekunder senare sukar hon och säger klart och tydligt, ja dagens ungdomar har då ingen respekt för de äldre. Här går jag med ont i kroppen och får inte gå före så jag få komma in i värmen.
Jag knep ihop läpparna, hade stått i kö ett bra tag då och frös om både händer och fötter och det var nu bara två framför mig. Jag får äntligen kliva in i bussen, men tappar nästan en påse så jag får stanna till och byta grepp. Tanten klämmer sig förbi mig i dörren. Går fram till chaufören, beklagar sig om dagens ungdomar och att dom saknar respekt, att de minsann får skylla sig själv om de äldre måste tränga sig, för egentligen borde de bara släppa förbi de äldre direkt.
Hon sätter sig på ett säte där två platser är lediga, de sista två. Jag betalar och går in, suckar för mig själv när jag ser att det bara är en plats kvar.

Ler snällt mot damen och frågar om jag får sitta där. Hennes handväska ligger demonstrativt på det andra sätet och hon tittar på den och sen på mig med ett lite småelakt leende. "Ser du inte att det är upptaget?" Biter mig i läppen, båda händerna fulla med påsar, hungrig och trött.

Ni skulle inte kunna flytta på väskan så jag rymms? frågar jag så snällt som jag bara kan.
Damen småfnyser och ögnar mig uppifrån och ned och upp igen.
"Du tror du ryms bara för att jag flyttar min väska?" Ler elakt igen.
Helt plötsligt funderar jag på varför det är så heligt med äldre, hade det varit vem som helst annars så hade jag nog inte hade mycket gott att säga tillbaka.

Ler mot damen, jodå, nog tror jag att jag ryms nog. (Nu har vi hunnit flera kvarter)
Jag får äntligen sätta mig ned och ställer ned påsarna. Vi hinner åka en gata ungefär.

Då harklar sig damen och säger snorkigt "ursäkta, vet du, du får faktiskt flytta på dig, jag måste faktiskt få kliva av. "

Oj säger jag och flyttar mig så damen får sig av bussen.

När hon passerat mig slänger hon ur sig ett elakt "Ja nu får du hela sätet för dig själv, behöver inte sitta med nån hemsk gammal dam som faktiskt behöver få sitta bekvämt på ålderns höst. Nej då, dagens ungdomar, dom klämmer sig bara ned och tycker dom äger allt.


Jag kokade, minst sagt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja.. vart tog den ömsesidiga respekten vägen?

Anonym sa...

You Go Girl! *hejja Sofia*
men tantjäveln därimot, fnys säger jag då bara!

Annela sa...

Ja, det är väldigt tröttsamt med alla dessa monster till äldre, som tycker att de kan bete sig hur som helst och säga vad som helst till yngre, enbart för att de är just äldre.
Jag blev påcyklad av en arg tant i somras på trottoaren utanför vårt hus.
"Du får väl se hur du går" röt hon till mig och vinglade vidare. Att jag inte puttade ner henne.
Och när "rollatormaffian" härjar på Ica och tränger sig före i kön, då blir jag förbannad och säger till. Jag kan minsann vara lika härsken som de.
Kör hårt Sofia!!

Anonym sa...

Ah men seriöst du skojar???? Vad var det för häxa?? Jesus christ vad arg jag hade blivit. Kärring!

Sofia sa...

Josse - ja, kärringen hoppas jag aldrig att jag ser igen.
Carro - Tack söt :)
Annela - Funderar på att bli arg nästa gång.. :)
Josey - Jag kokade, men var så fruktansvärt trött och less efter hela den dan, så jag släppte bara. Eller bet ihop tills jag kom hem rättare sagt :D

Anonym sa...

Men fy så oerhört kränkande beteende av tanten. man skäms ju....